Konst

Med hjälp av gamla familjeporträtt och dagens tekniska möjligheter skapas det möten mellan generationer som aldrig fick chansen att träffas. Bortom tid och rum utforskar bildbehandlarens möjligheter inom ett område bortom ytlig skönhet och konsumtion. Som en förlängning av uppsatsen ”Bildbehandlarens roll vid sorghantering” ska den ena delen av projektet starta en diskussion om människors rätt till ett gemensamt minne, medans den andra delen tar oss med på en historisk resa genom en av Axel Wallerts målningar som suttit i Stadshusets tak i snart 100 år. Vi följer målningen och dess digitala rekonstruktion från fotograferingen i studion, bearbetningen i Photoshop, till den slutgiltiga monteringen tillbaka till Pelargångens tak i stadshuset. 

Marseille 1972.jpg

Bortom tid och rum

Emely Majrell

 

Med hjälp av gamla familjeporträtt och dagens tekniska möjligheter skapas det möten mellan generationer som aldrig fick chansen att träffas. Bortom tid och rum utforskar bildbehandlarens möjligheter inom ett område bortom ytlig skönhet och konsumtion och med känslosamt laddning. Som en förlängning av uppsatsen ”Bildbehandlarens roll vid sorghantering”, ska det här projektet starta en diskussion om människors rätt till ett gemensamt minne.

Stockholm 2019.jpg
1932.jpg
Tyskland 1917.jpg
Tyskland 1937.jpg
jul bortom tid och rum.jpg
Tyskland 1935.jpg

Bortom tid och rum

Nina Sandberg

 

Historien bakom detta projekt var att Axel Wallerts målningar, som suttit uppe i Stadshusets tak i snart 100 år, blivit väldigt slitna med tiden. Fastighetskontoret ville därför undersöka möjligheterna att digitalt rekonstruera de 105 målningarna för att återskapa en känsla av hur takpannåerna en gång kan ha sett ut. 

En av målningarna fotades av i studio för att sedan bearbetas i Photoshop, med hjälp av bland annat gamla foton samt konstnärens bevarade skisser. 

Den digitala versionen trycktes sedan upp på bland annat tyg, för att kunna monteras i Pelargångens tak.